En gruppe på 35 kjente illustratører, inkludert profiler som Flu Hartberg, Steffen Kverneland, Fam Irvoll og Anna Fiske, har sendt et åpent brev til Posten i protest mot årets julefrimerker.
Frimerkene, som viser en snømann på ski og en valp med nisselue på kjelke, er laget av sjetteklassinger ved hjelp av kunstig intelligens – noe som har vekket sterke reaksjoner i illustratørmiljøet. Det melder DinSide.
Foto: NTB
Illustratørene uttrykker i brevet stor misnøye med utviklingen:
"Vi som skriver dette brevet, er hardt arbeidende illustratører og kunstnere, som for tiden står midt i en kamp mot bruk av kunstig intelligens-genererte bilder, og vi tror nesten ikke våre egne øyne," innleder de brevet og fortsetter:
"Vi har blitt vant til å se at enkelte velger å gå for KI-genererte glossy og bløtkakeaktige bilder fremfor å benytte seg av en illustratør av kjøtt og blod, men at man her velger å bruke kunstig intelligens i stedet for barnetegninger er rett og slett, i mangel av et annet ord: Nitrist."
At kunstig intelligens ble brukt i stedet for barnas egne tegninger, blir av kunstnerne sett på som et symbol på en trist tendens i samfunnet.
Illustratørene: Stjålne stiler og teknikker
Posten forklarte at årets frimerkeprosjekt skulle kombinere teknologi og menneskelig kreativitet. Frimerkedirektør Halvor Fasting fremhevet i en pressemelding at samarbeidet med elevene er en ny og morsom måte å bruke teknologi på.
Illustratørene stiller seg kritisk til denne fremstillingen, ettersom teknologien som brukes ofte er basert på enorme datamengder hentet fra nett, der kunstneres arbeid er benyttet uten tillatelse eller kompensasjon.
«Som en tyv har altså disse selskapene over natten tatt våre tegnestiler og teknikker, og tilbyr skyggevarianter av vårt arbeid gratis» skriver de i brevet og beskriver det som en form for tyveri av deres kunstneriske uttrykk.
Bekymring for fremtiden til kreative yrker
En annen bekymring illustratørene trekker frem, er hvordan KI-baserte løsninger fra offentlige institusjoner kan påvirke yrkesmulighetene for kunstnere. De opplever at deres yrke står i fare for å bli erstattet av teknologi på en uetisk måte, noe de anser som problematisk – spesielt når statlige aktører står bak.
I brevet hevdes det at Posten «skjuler seg bak barn» ved å involvere skoleelever i prosjektet og bruker dem som et middel for å legitimere teknologien.
Kunstnerne ber nå Posten ta et standpunkt: "Ønsker dere å ødelegge for kreative yrker i Norge, eller ønsker dere å stille dere bak oss, og støtte oss i den vanskeligste situasjonen vår yrkesgruppe noensinne har stått overfor."
Posten forsvarer prosjektet som en engangshendelse
Frimerkedirektør Halvor Fasting har forståelse for reaksjonene fra illustratørene, men understreker at prosjektet var ment som et enkeltstående initiativ for å eksperimentere med teknologi.
«Vi har ingen planer om å kutte ut dyktige kunstnere og designere til å lage våre frimerker. Dette var et engangsstunt, som vi syntes var riktig og morsomt å gjøre,» sier Fasting.
Postens fremtidsteknologiavdeling gjennomførte prosjektet i samarbeid med skoleklasser i Drøbak, valgt fordi byen er kjent som «julebyen».
Workshopene ga ifølge Fasting også mulighet til å lære barna om både positive og negative sider ved kunstig intelligens.
Med over 1,4 millioner eksemplarer av årets julefrimerker i trykk, føyer de seg inn i Postens lange historie med til sammen 2133 forskjellige frimerker siden 1855.