Når man går på restaurant for å spise, forventer man at renholdet og rutinene for behandling av mat er i orden. Det er dessverre ikke tilfellet ved en rekke hamburgerrestauranter i den svenske hurtigmatkjeden Max, viser en avslørende fersk kortdokumentar fra den svenske avisen Aftonbladet.
Milkshake som blandes i vaskebøtter, toalettseter som vaskes i oppvaskmaskinen og mat som står i varmeskap i flere timer før det serveres.
I dokumentaren vises en rekke bilder og opptak avisen selv har gjort på ulike Max-restauranter, samt bilder de har fått fra ansatte.
Blant de mest sjokkerende avsløringene er hvordan en bøtte som tidligere har vært brukt til å samle opp fugleskitt, senere har blitt brukt til å blande milkshaker.
Flere tidligere ansatte forteller også om skitne arbeidsforhold, manglende opplæring og at ledelsen har ignorert gjentatte advarsler.
Avisen har også gått gjennom 99 rapporter fra svenske kommuners matvarekontrollører, der Max får kritikk. De viser blant annet funn av mugg, fluer og rottebæsj.
Ansatte slår alarm
Ifølge Aftonbladet har flere ansatte varslet om forholdene, men uten at noe har blitt gjort. En tidligere ansatt forteller til avisen at:
"Det føles ekkelt å vite hva som skjer bak kulissene. Folk aner ikke hva de faktisk får servert".
Flere ansatte sier at de har vært redde for å si ifra i frykt for å miste jobben.
"Alt vi mistet på gulvet, fikk vi absolutt ikke kaste og vi ble tvunget til å selge det", forteller en ansatt.
Max forsvarer seg
Hurtigmatkjeden Max som også har flere butikker i Norge, har reagert på avsløringene og uttalt at de tar saken på alvor.
I en pressemelding hevder selskapet at de har strenge hygieneregler og at avsløringene ikke er representative for deres restauranter generelt.
"På våre restauranter serverer vi over 100.000 gjester hver dag, og ingen skal måtte bekymre seg for å spise hos oss. Kvalitet, mattrygghet og god hygiene er en forutsetning for våre gjesters tillit", skriver kjeden i en melding som ble publisert kort tid etter Aftonbnladets avsløringer.
Kjeden har også satt i gang en intern gransking av forholdene og lover forbedringer.
Forbrukere reagerer sterkt
Nyheten har skapt sterke reaksjoner blant forbrukere i vårt nærmeste naboland, og er muligvis noe også nordmenn på reise til Sverige vil ta med i betraktningen når de skal velge et sted å soie.
Flere kunder har uttrykt avsky i sosiale medier. Mange krever at helsemyndighetene gjennomfører grundige inspeksjoner av kjedens restauranter. Det er ennå uklart om avsløringene vil føre til bøter eller ytterligere tiltak fra myndighetenes side.
Hamburgerkjeden har 156 restauranter i Sverige og 40 utenfor landets grenser, inkludert åtte i Norge.