Studie viser: Slik påvirker 1,5 timers skjermtid per dag små barns utvikling

24/01/2025 20:00

Sofie

NYHETER
Foto: Shutterstock
Forskning viser at barn som ser mer enn 90 minutter skjermtid per dag, er under gjennomsnittet i ordforråd, kommunikasjon, skriving og tallforståelse.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Barn under to år som tilbringer mer enn halvannen time i døgnet foran en skjerm har dårligere språkkunnskaper og har større sannsynlighet for å oppføre seg problematisk som fire- og åtteåringer, avslører en studie ifølge The Telegraph.

I banebrytende forskning fulgte akademikere over 6000 barn i alderen to til åtte år for å undersøke virkningen av å overskride den maksimale daglige skjermtidsgrensen på én time for barn i alderen to til fem.

Så mange 2åringer har en smarttelefon
Dette er maksimal skjermtid anbefalt av helsemyndighetene, men de fleste toåringer bruker mer enn to timer om dagen foran en skjerm, som for eksempel å se på TV, spille dataspill eller bruke en smarttelefon.

I følge britiske Ofcom eier ett av fem barn allerede en smarttelefon i en alder av to.

Den fagfellevurderte forskningen fra University of Canterbury i New Zealand viste at barn som brukte mer enn 90 minutter om dagen på direkte skjermtid hadde dårligere ferdigheter i ordforråd, kommunikasjon, skriving, regning og bokstavgjenkjenning ved 4,5 og 8 års alder.

De hadde også dårligere sosiale ferdigheter og flere problemer med jevnaldrende, som å leke alene, være mindre likt, mindre hensynsfulle og mindre sannsynlighet for å dele leker. Barn med mer enn 2,5 timers skjermtid klarte seg enda dårligere.

Påvirker evne til læring
Til sammenligning viste barn som holdt seg under den internasjonale anbefalingen på én time skjermtid per dag bedre språkkunnskaper, høyere utdanning, færre atferdsproblemer og større sosialt engasjement som fire- og åtteåringer.

Studien avdekket at for mye skjermtid i en tidlig alder hadde betydelige konsekvenser for barns akademiske prestasjoner ved fylte åtte år. Mange barn havnet i den nederste tredjedelen av klassen, der de uten skjermtid kanskje bare hadde vært i nedre halvdel.

"Vi fant et lineært forhold – jo mer skjermtid barna hadde, jo verre gjorde de det," sa forsker Megan Gath.

Rapporten fremhevet at den økende tiden barn bruker på nettet kan forklare hvorfor lærere ser at barn begynner på skolen med dårligere språklige og sosiale ferdigheter enn før.

Dette anbefaler WHO
Verdens helseorganisasjons (WHO) retningslinjer anbefaler null skjermtid for barn under to år og maksimalt én time per dag for barn mellom to og fem år. Likevel viser forskning at opptil 80 prosent av toåringer og 95 prosent av treåringer globalt bruker digitale skjermer mer enn anbefalt.

For å motvirke dette har teknologiselskaper innført tiltak som begrensende algoritmer og funksjoner som oppmuntrer barn til å være på nettet lenger. Å redusere skjermtid kan ha en betydelig positiv innvirkning på barns utdanning og helse, konkluderte forskerne.

Læs også:

Han legger oppvasktabletter i toalettet: Se nå hva som skjer En brusetablett er en vanlig husholdningsartikkel som ofte brukes til å rengjøre proteser eller badet. Men visste du at en brusetablett også kan brukes til å friske opp toalettet ditt?
Mange har gjort det feil hele livet: Disse matvarene skal ALDRI fryses Mange er ikke klar over det - men det kan få helsemessige konsekvenser.