Den danske dagligvarekjeden Føtex er i hardt vær etter at det ble avslørt at butikken selger leker til de helt minste barna som mange mener aldri burde ha funnet veien til butikkhyllene.
Opprøret fra kundene kom da kjeden nylig lanserte julekatalogen fylt med teknikk, leker og produkter til hus og hjem.
Blant nyhetene finner vi et leke-nettbrett og en lekemobil for barn. I den medfølgende teksten står det at lekene er beregnet på barn fra 12 måneder.
Introduseres til digitalt univers
"Det er helt sprøtt. Jeg skjønner overhodet ikke hvordan det henger sammen. Hvorfor introdusere barn til det digitale universet når de knapt kan gå eller snakke?" sier Lise Rønfeldt Bagger, som selv er tobarnsmor, til dansk TV 2.
I Danmark, på samme måte som her hjemme, har det i lang tid vært debatt om når barn skal ha tilgang til nettbrett og smarttelefoner, og nylig kom det danske helsetilsynet med anbefalinger om hvor mye skjermtid barn i ulike aldresgrenser skulle ha.
For aldersgruppen null til to år er anbefalingen null timer, og nettopp dette er en medvirkende årsak til kundenes kritikk.
Eksperter: "Så feil som det kan bli!"
Også eksperter mener at de digitale lekene er problematiske.
"Dette er så feil som noe kan bli. Det normaliserer og legitimerer tross alt at babyer må sitte med iPad i hånda", sier Imran Rashid som er spesiallege og forfatter og har i flere år tatt for seg hvordan digitale medier påvirker mennesker.
Spesialisten viser til at det nå finnes «utallige studier» som peker på skjermers negative påvirkning på spesielt svært små barn og unge.
Vi ikke fjerne lekene
Salling-group som eier Føtex har ingen planer om å fjerne lekene med det første.
"Vi lytter alltid til tilbakemeldingene vi får, og forholder oss selvsagt til alle forskrifter på området. Men ja, det er kundene som først og fremst bestemmer hvilke produkter som er i hyllene", sier pressesjef i Salling Jacob Krogsgaard Nielsen til danske TV 2.
Han henviser til at det tross alt ikke er sim-kort i lekene.
Men det beroliger ikke eksperten.
"Nei. Det er tross alt noe som er ment å skape assosiasjoner hos barnet til iPader og smarttelefoner, som er oppmerksomhetssugende enheter som forandrer barnas liv nesten fra det sekundet de får tilgang til dem", sier Rashid.
Her er produktene det er snakk om:
Faksimile: Julekatalogen til Føtex