Februar har vært preget av en rekke advarsler om svindelforsøk, med DinSide som rapporterer at organisasjoner som Nav, Skatteetaten, SpareBank 1, og politiet alle har utstedt advarsler.
Nylig har Oppland Arbeiderblad avdekket en økning i svindeloppringninger til eldre, der bedragere utgir seg for å være fra politiet, Nordea eller Økokrim, og der ofre har mistet store summer fra sine bankkontoer.
- Noen har fått beskjed om at pengene må flyttes over på en «sikker konto». Deretter blir de bedt om å overføre pengene til denne kontoen selv, forteller Ida Marie Edholm, svindelekspert i Nordea, til OA.
Svindlere benytter seg ofte av en metode kjent som «spoofing», hvor de sender meldinger fra tilsynelatende legitime numre med en lenke som mottakeren oppfordres til å klikke på.
Det skriver DinSide.
Målet er å stjele sensitiv informasjon som kortdetaljer eller BankID, noe Økokrim tidligere har advart mot.
Finanstilsynet har avslørt at bankrelaterte svindeltap oversteg 600 millioner kroner i 2022.
Dette inkluderer også investeringssvindel, hvor ofre lokkes av annonser på sosiale medier til å installere fjernstyringsprogramvare, etterfulgt av instruksjoner fra svindleren.
Edholm, en ekspert på området, understreker at svindlerne ikke bare er profesjonelle og overbevisende i sin fremgangsmåte, men også kan vende seg til trusler dersom ofrene forsøker å avslutte såkalte «investeringer».
Advarselen er klar: Svindelforsøk er utbredt, og alle kan bli rammet.
- Du må aldri dele BankID-informasjon eller bekreft med BankID på app eller mobil på oppfordring fra andre. Ingen profesjonelle aktører vil ringe og spørre om dette. Vi har tett dialog med politiet og andre banker. Vi oppfordrer kundene til å politianmelde alle svindelforsøk, forteller Edholm.