En av dagens store målsettinger er å finne løsninger for bærekraftig transport. I denne sammenhengen fremstår hydrogen som et lovende materiale på mange måter.
I Sør-Korea er den første 2-liters hydrogenmotoren, spesialdesignet for personbiler som drives utelukkende på hydrogen, blitt presentert. Denne prestasjonen er et resultat av et samarbeid mellom en forsker fra Korean Institute of Machinery and Materials og en forsker fra Hyundai-Kia Motor Company’s Carbon-Free Engine Research Laboratory, melder OK Diario.
Blant de mest bemerkelsesverdige aspektene er 'hydrogendirekteinnsprøytningsmotoren', som representerer en betydelig innovasjon innen bilens fremdriftsteknologi.
Slik fungerer den nye hydrogenmotoren
Direkteinnsprøytningsmotorer har eksistert i lang tid og ble brukt i militære fly under andre verdenskrig. Denne metoden for drivstofftilførsel innebærer direkte innsprøytning av drivstoff i forbrenningskammeret.
Denne innsprøytningen forbedrer den totale forbrenningseffektiviteten betydelig og bidrar samtidig til bedre drivstofføkonomi, noe som resulterer i reduserte utslipp. Når en turbolader legges til ligningen, optimaliseres motorens ytelse, og optimal termisk effektivitet opprettholdes under ulike driftsforhold.
Forskjellen mellom den nye motoren og de mer vanlige innsprøytningsmotorene ligger i dens evne til å overvinne effektivitetstap når hydrogen er i gassform. Den direkte innsprøytingen av hydrogen ved høyt trykk i forbrenningskammeret løser denne utfordringen.
Miljømessig sett observeres en drastisk reduksjon på 99 % i karbondioksidutslipp og en nedgang på 90 % i partikler sammenlignet med bensinmotorer. I tillegg holdes nitrogenoksidutslippene under 15 ppm uten behov for etterbehandlingssystemer for gass.
Det koreanske instituttet mener at teknologien i denne hydrogenmotoren representerer en umiddelbar og tilgjengelig løsning for å erstatte fossile brensler, som fortsatt driver mange kjøretøy i dag.
Samarbeidet med andre forskergrupper har som mål å utvide denne teknologien ikke bare til personbiler, men også til nyttekjøretøyer og energiproduksjon. Målet er å lede fremgangen på dette området.
Fordeler med hydrogenmotorer sammenlignet med elektriske motorer
Hydrogenmotorer er fantastiske fordi de ikke slipper ut gasser i luften, noe som beskytter planeten vår. Selv om de er mer miljøvennlige enn bensin- eller dieselbiler, overgår de ikke elektriske biler på dette området.
Men de har en fordel, da de er perfekte for lange turer. Mens elektriske biler fortsatt har begrensninger når det gjelder rekkevidde, holder hydrogenbiler mye lengre. I tillegg tar det bare noen få minutter å fylle hydrogentanken. Dog er det et problem: de er fortsatt dyre.
Dette skyldes at produksjonen av hydrogenbiler fortsatt er ny og veldig kostbar. I mellomtiden faller prisen på elektriske biler fordi batterier har blitt billigere, og det er mer teknologi og flere selskaper som produserer disse bilene.