Helt ny type asfalt testes på norske veier - ikke gjort før

31/08/2024 21:01

Hanne

Teknologi
foto: Screen Story / Nye Veier
foto: Screen Story / Nye Veier
Det er første gang denne spesielle typen veidekke testes på en trafikkert vei.

Sirkulær asfalt testes nå for første gang på en tungt trafikkert vei i Norge. Ifølge asfaltforskere er det ingen dokumentasjon på at dette har blitt gjort på samme måte noe annet sted i verden.

"Vi eksperimenterer med sirkulær asfalt, som kun består av tidligere brukte materialer eller restprodukter fra ikke-fossile kilder", skriver Nye Veier i en pressemelding.

Her testes den miljøvennlige asfalt
"Vi har som mål å være ledende innen miljø og klima i norsk samferdsel. For oss er det essensielt å fornye og utfordre etablerte løsninger ved å utvikle sirkulære metoder, og sirkulær asfalt er mer miljøvennlig enn tradisjonell asfalt. Forskerne har ikke funnet eksempler på at sirkulær asfalt er brukt i samme omfang og på denne måten andre steder i verden. Vi tror vi er de første som bygger en vei med denne typen asfalt", sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.

Testen utføres på en del av den nye E39 gjennom Lyngdal i Agder, som er en del av Nye Veiers strategi for å fornye og utfordre norsk samferdsel.

Leverandøren bak den sirkulære asfalten er Velde Asfalt, som har utviklet produktet over tid gjennom laboratorietester og utprøving på lokale veier rundt fabrikken i Sandnes. Nå legges asfalten på den nye firefeltsveien gjennom Lyngdal, en vei med høy trafikk, som vil utsette asfalten for krevende forhold.

Artikkelen fortsetter under bildet.

foto: Screen Story / Nye Veier

Tradisjonell asfalt består av omtrent 95 prosent stein og fem prosent bitumen. Vanligvis sprenges stein ut og brukes som fyllmasse, mens bitumen er et bindemiddel produsert av råolje. I den sirkulære asfalten er steinmassene vasket og gjenbrukt, og bitumen er erstattet med resirkulerte materialer og produkter av biologisk opprinnelse. Andre tilsetningsstoffer kommer også fra biologiske kilder, noe som reduserer asfaltens klimaavtrykk betraktelig.

Åpner i 2025
I samarbeid med totalentreprenøren JV Implenia Stangeland skal Velde Asfalt legge en fullstendig asfaltkonstruksjon med bærelag, bindelag og slitelag på en strekning på mellom 400 og 500 meter. Den sirkulære asfalten skal møte alle ordinære kvalitetskrav, og veien åpner i 2025. Forskere fra SINTEF skal overvåke asfalten både under legging og over tid for å lære fra dette pilotprosjektet.

Prosjektet "Bærekraftig verdikjede og materialbruk i veibygging" muliggjorde leggingen av sirkulær asfalt på E39. Dette prosjektet inkluderer minst ti store pilotprosjekter med nye, bærekraftige materialer og løsninger, og har mottatt nesten 70 millioner kroner gjennom Grønn plattform-programmet, finansiert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og SIVA.

"På den nye E39 gjennom Lyngdal tester vi ut fremtidens løsninger for veibygging. Vi har redusert arealbeslaget, utviklet nye metoder for håndtering av tunnelslam, testet industrislagg som veimateriale, og nå også sirkulær asfalt. I tillegg vurderer vi muligheten for å bruke skråningene langs veien til solcelleenergi", sier Aanesland.