Med sine 850 millioner brukere, er Snapchat en av de mest populære plattformene for unge. Nå venter en stor endring som nok ikke kommer til å bli like godt mottatt av alle.
Snapchat er nok mest kjent for sine morsomme filtre og kjappe beskjeder, og er unges foretrukne beskjed-tjeneste og sosiale medie. I fjor lanserte mediet en AI-chatbot som brukerne kan snakke med. Problemet er bare at du ikke kan bli kvitt den. Nå kommer en ny lansering, og heller ikke denne gang ser det ut til at Snapchat lar brukerne velge om de vil ha endringen eller ei.
Reklame som beskjed
Ifølge selskapets direktør, Evan Spiegel, vil Snapchat snart eksperimentere med såkalte "sponsorerte beskjeder". Det betyr at man vil få reklamer forkledt som beskjeder - side om side med de beskjedene man får fra vennene sine.
Reklamene vil dukke opp i innboksen og se ut som uleste beskjeder.
Det kom frem i et internt møte i selskapet, skriver The Verge. Mediet henviser til et internt notat de har fått tilgang til. Snapchat har bekreftet lanseringen av den nye funksjonen, men har ikke ønsket å kommentere noe utover notatet. De vil for eksempel ikke svare på om det vil være mulig å reservere seg mot reklamene, men The Verge tviler på at det vil la seg gjøre.
Samtaler forblir private
"Sponsorerte Snaps gir annonsører muligheten til å kommunisere visuelt med Snapchat-fellesskapet, noe som gjør kjernefunksjonaliteten til Snapchat tilgjengelig for annonsører", heter det i notatet.
Spiegel skriver videre at "Som alltid er samtalene mellom venner private, og vil ikke bli brukt til reklameformål."
Annonsørene vil også få mulighet til å promotere bedriften sin i kart-funksjonen på Snap, hvor brukerne kan se på et kart hvor vennene deres befinner seg.
Det er første gang Snapchat gjør endringer og tillater reklamer i denne mest brukte delen av appen.
Tjener ikke penger
For å forstå hvorfor endringen kommer, skal man bare se på markedsverdien til selskapet. Til tross for at Snapchat har mange millioner brukere, er annonsevirksomheten fortsatt liten sammenlignet med de største konkurrentene som for eksempel Meta (Facebook og Instagram). Selskapet er ikke lønnsomt, og aksjekursen er på sitt laveste noen sinne.
"Investorer er bekymret for at vi ikke tjener penger raskere, og veksten av vår digitale reklamevirksomhet er en av de viktigste inputene til vårt langsiktige inntektspotensial," skriver Spiegel i sitt notat, som er tidsbestemt til selskapets 13-årige jubileum.