Det jobbes for å rette feilen, men vi vet per nå ikke hva feilen skyldes og ikke hvor lenge dette vil vare, opplyser Ruter i en pressemelding.
Tekniske problemer gjør at nesten ingen busser i Oslo og Bærum er synlig i Ruter-appen for kunder, eller operasjonssentralen til Ruter.
Dette er selvsagt både beklagelig og uheldig for kunder som ikke får den reiseopplevelsen eller informasjonen de skal ha. Det er også uheldig at ikke operasjonssentralen vår får fulgt med og styrt bussflåten slik at vi kan sikre at bussen kommer når den skal, skriver Ruter i en pressemelding fredag ettermiddag.
Ikke oppdatert med eventuelle forsinkelser
"Det som reiser med bussene vil oppleve at de ikke «ser» bussen i Ruter-appen, at ikke holdeplassinformasjonen eller skjermene i bussene er oppdaterte hvis det er forsinkelser", forklarer Ruters pressetalsperson Øystein Dahl Johansen.
Feilen oppsto på noen få busser hos Unibuss torsdag ettermiddag, og har gradvis blitt mer omfattende.
"De som skal reise må forholde seg til rutetabellen på holdeplass og på ruter.no. Alle skjermer og sanntidsinformasjon viser til det som er planlagt. Vi har ingen mulighet til å informere reisende om avvik fra planen", sier Øystein Dahl Johansen.
Disse busslinjene har problemer
Dette er de buss-linjene som er berørt av problemet:
Oslo: 20, 21, 25, 28, 30, 31, 34, 37, 40, 41, 42, 42N, 45, 46, 48, 51, 54, 56, 58, 60, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 1N, 2N, 5N, 11N, 12N, 63N.
Bærum og Nesøya: 130, 130N, 140, 140N 140E, 145, 150, 150E, 160, 160E, 210, 215, 220, 230, 235, 240, 245, 265, 265E.