En tysk hitlåt produsert med kunstig intelligens har nå havnet på både tyske og internasjonale hitlister.
Tyskland er verdens fjerde største musikk-marked, og ifølge The Guardian er det første gang at en AI-sang har oppnådd en listeposisjon i et stort musikkmarked. Mindre enn en måned etter utgivelsen har sangen blitt spilt 3,5 millioner ganger på Spotify og er nummer tre på strømmeplattformens globale viralliste.
Men det er særlig ett problem som fremheves av kritikerne.
Sangen parodierer den tyske sjangerpop, og er produsert av Josua Waghubinger, som går under artistnavnet Butterbro.
Rasistisk
Sangtittelen "Verknallt in einen Talahon" kan oversettes med "Forelsket i en Talahon", og ordet talahon er avledet fra det arabiske taeal huna, som betyr «kom hit». Problemet er at ordet også brukes til å beskrive unge menn med innvandrerbakgrunn på en negativ måte i Tyskland.
"Han har på seg et Louis-belte, en Gucci-veske og Air Max-sko", "lukter som en hel parfymebutikk" og "kniven i lommen er definitivt ikke bare for brød og smør", heter det i sangen som forrige uke klatret opp som nummer 48 på Tysklands Topp 50-liste på musikktjenesten Spotify.
Derfor anklages sangen nå for å være rasistisk.
Kritikere anklager artisten bak sangen for å legitimere rasistisk språkbruk og fremheve stereotyper.