TUI-passasjerer fikk sjokk på vei hjem: Plutselig begynte en lampe i cockpiten å lyse

23/06/2024 21:00

Emma

Utland
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Det er ikke rart om gjestene som skulle på TUI-flight TOM213 hjem fra Tyrkia, ikke ønsker å sette seg på et fly igjen med det første.

Ferieglade passasjerer opplevde et skikkelig mareritt da flyet fra Tyrkia til Manchester endte med forsinkelser på over 40 timer.

De ble møtt med flere tekniske problemer og en spesielt skremmende start, med pilotene som avbrøt i siste liten. Dette resulterte i kaotiske scener inne i hytta.

Forsinkelsen og kaosset

Samantha Johnson og familien måtte bo på hotell to ganger da det ble store forsinkelser på hjemreisen fra Tyrkia. Her opplevde de blant annet at de ikke fikk god nok informasjon og at det var minimalt med servering.

Familien hadde vært på ferie med TUI og alt hadde gått som det skulle, men turen hjem endte dramatisk. I det øyeblikket flyet begynte å ta av, sviktet en motor, og da måtte pilotene umiddelbart avbryte.

Det skriver Manchester Evening News.

Teknisk feil og panikk om bord

Passasjerene beskrev øyeblikk av ren panikk da flyet bråbremset under avgangsforsøket. Nesen på flyet hadde akkurat løftet seg før pilotene straks satte flyet tilbake i bakken.

– Det var skummelt og helt forferdelig. Ord kan ikke beskrive hvor ille det hele har vært. Vi var i full fart. Du kunne føle nesen på flyet løfte, så brøt motoren sammen og bremsene ble påført. Det var helt skremmende, sier Samantha til britiske medier.

Dette resulterte blant annet i at en kvinne fikk panikkanfall.

Før flyet ikke klarte å ta av, hadde andre problemer oppstått.

Flyet hadde nettopp blitt takset ut til rullebanen på Dalaman flyplass, hvoretter piloten fortalte ham at et av lysene i cockpiten hadde begynt å lyse. De skrudde derfor av og på flyet, for å se om det hjalp, men det gjorde det ikke.

Som et resultat endte passasjerene opp med å sitte i kabinen i den stekende solen i fire timer, uten catering.

«Vi brukte sikkerhetsinstruksjonskortene foran setene våre til å vinke oss selv fordi det var så varmt», sier hun.

Til Manchester Evening News har TUI erkjent problemene og forsinkelsene i meldinger sendt til passasjerene, men den dårlige håndteringen har fått mange til å klage.

Passasjerene planlegger nå å forfølge saken mot TUI.