Hva er nøkkelen til effektiv læring? Er det mindre klassestørrelser, bedre ressurser eller avansert teknologi?
Ifølge den australske utdanningseksperten John Hattie er det ingen av de ovennevnte.
I sin kommende bok Visible Learning – The Sequel avslører Hattie at den viktigste faktoren for elevsuksess faktisk er en lærers engasjement og lidenskap.
Hattie, hvis bok Visible Learning fra 2008 ble en global sensasjon blant lærere, argumenterer for at en motivert lærer som elsker det de gjør kan utgjøre hele forskjellen.
"Det handler ikke om raske løsninger eller triks for å øke karakterene," sa Hattie til Scimex. "Det handler om å transformere læringskulturen slik at lærere elsker undervisning, og elever elsker å lære."
Støttet av en av de mest omfattende forskningsinnsatsene innen utdanning, analyserte Hattie og teamet hans 2100 metaanalyser, som dekker 130 000 studier og data fra 400 millioner studenter.
Funnene er klare: entusiasmen til en lærer spiller en større rolle enn klassestørrelse eller til og med skolefinansiering.
For at elevene skal trives, trenger de mer enn bare gode materialer eller et fint klasserom. De trenger å se hensikten med det de lærer og føle seg knyttet til reisen. Og, avgjørende, er det læreren som skaper den forbindelsen.
"Alle barn kan lære, og alle kan utvikle en kjærlighet for læring," insisterer Hattie.
Nøkkelen er at lærere setter høye forventninger og oppmuntrer elevene til å presse seg selv utenfor komfortsonen.