Den såkalte «krympflasjonen» ble utbredt under inflasjonen og matkrisen i fjor.
Prisene på de fleste varene i handlekurven økte betydelig, og i andre tilfeller ble pakkene bare mindre.
B.T. har tidligere beskrevet fenomenet der innholdet i et gitt produkt rett og slett krympet.
Nå skriver Dagbladet at en ny trend har sett dagens lys. Nemlig såkalt "skimpflation".
Ifølge avisen er dette varer som er av lavere kvalitet enn før, men hvor prisen enten stiger eller forblir den samme.
Felles for både krympflasjon og det nye initiativet er at det skjer i all uklarhet. Uten at forbrukerne vet noe om det.
Dagbladet har snakket med Tor Wallin Andreassen, professor i markedsføring og innovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen. Han er bekymret for både krympende og dårligere varer.
– Begge deler er på grensen til seriøs forretningspraksis, sier han til avisen.
– Poenget er at dette skjer på en måte som er umulig eller vanskelig for forbrukerne å oppdage på kjøpstidspunktet. Ved å gjøre det, handler de i den tro at de kjøper "det samme gode gamle produktet til samme gamle pris, forklarer han.
Den britiske avisen The Guardian har funnet eksempler fra britiske supermarkeder der for eksempel en guacamole har mindre avokado enn før.
Det finnes også eksempler på smørbar plantemargarin, som nå inneholder betydelig mindre olivenolje.