I dagene før jul handlet kundene på en helt annen måte enn før - både hvis man sammenligner med tidligere samme år og med samme tid i fjor.
En undersøkelse slår fast at nordmenn er bekymret for dårlig stemning, mens forskere skylder på førjulsstress som årsaken til endringen.
Travelt
Rema 1000 opplevde en betydelig vekst i salget av enkle måltidsløsninger som Fjordland-retter, ferdigsauser og frossenpizza i ukene før jul.
Salget økte med 26 % i de to første ukene av desember sammenlignet med slutten av juli.
"Mange av kundene våre er travle i førjulstiden, og det er lett å velge enkle middagsløsninger", sier Pia Mellbye, salgs- og markedsdirektør i Rema 1000 i en pressemelding.
Økende trend fra i fjor
Flere nordmenn valgte ferdiglaget julemat for å spare tid i en hektisk førjulstid, og trenden har forsterket seg fra fjoråret. Fjordland Pinnekjøtt hadde en økning på hele 47,5 prosent i desember sammenlignet med samme periode i fjor, mens salget av julesaus fra Stange har steget med 21,4 prosent.
"Vi tror at mange ønsker praktiske alternativer som gir mer tid til å nyte julen med familie og venner, uten å gå på kompromiss med smaken. Derfor tilbyr vi et bredt utvalg av middagsløsninger som både er smakfulle og næringsrike til lave priser", sier Mellbye.
Stress og enkle løsninger
Forskning.no fremhever at førjulstiden ofte er preget av stress knyttet til gavekjøp, rengjøring og matlaging. Dette kan føre til at matlaging nedprioriteres.
En undersøkelse fra Respons Analyse viser også at mange nordmenn er bekymret for stress og dårlig stemning i julen, noe som kan påvirke valg av måltidsløsninger.
For Rema 1000 var det viktig å møte kundenes behov for praktiske og tilgjengelige alternativer som gjør førjulstiden litt enklere.