Tidligere i år la helsemyndighetene frem de nye nasjonale kostrådene som anbefaler oss å spise mellom fem og åtte porsjoner frukt og grønt hver dag. Frukt- og grøntstatistikken fra 2023 viser at færre enn én av fem følger rådet.
En undersøkelse Respons Analyse gjorde på oppdrag for Kiwi i sommer, viser at sju av ti ønsker å følge kostholdsrådene, og særlig rådet om frukt og grønt. Problemet? Det er for dyrt. Hele 94 prosent av respondentene mener frukt og grønt er blitt “litt eller svært dyrt”.
Det førte til at kjeden signerte Grøntløftet og satte ned prisen på de meste solgte grønnsakene tilsvarende momsen på 25 prosent. Det ga enorme resultater.
"Sunnhet til folket har vært hjertesaken vår i snart 20 år, og vi mener alle skal ha mulighet til å spise sunt. Vi vet at pris er det sterkeste virkemiddelet vi har for å inspirere kundene med å velge sunne alternativer. Derfor kuttet Kiwi prisene tilsvarende momsen på de mest solgte norske grønnsakene i fire uker", sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.
Dobler salget av enkelte grønnsaker
Bare en uke etter priskuttet, kan butikk-kjeden se store endringer i folks handlevaner.
Nå viser tallene at dagligvarekjeden har solgt rundt 30 prosent mer på én uke – og at mange butikker har doblet salget av varer som brokkoli, blomkål og gulrøtter.
"Vi vet at mange synes det er for dyrt å spise sunt. Og vi har gang på gang sett at når vi kutter prisene på sunn mat, kjøper kundene våre mer", sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.
Denne kampanjen er intet unntak: Totalt har Kiwi solgt rundt 30 prosent mer av de 25 norske grønnsakene i den første kampanjeuka, sammenliknet med samme uke i fjor. Særlig har butikkene solgt ekstra mye av grønnsaker som blomkål, brokkoli og agurk.
Artikkelen fortsetter under bildet
Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy, Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, bonden Egil Hoen og sønnen Christopher. Foto: Kiwi
Grønnsakene må bli billigere
Priskuttet på norske grønnsaker kom få dager etter at helsemyndighetene la frem nye nasjonale kostråd, som anbefaler oss å spise mellom fem og åtte porsjoner frukt og grønt hver dag. Samme dag ble også Grøntløftet signert, med mål om å øke norskandelen av frukt og grønt.
"Om vi skal nå anbefalingene om grønnsaker i kostrådene, må varene bli billigere. Derfor ønsket vi å slå et ekstra slag for de norske grønnsakene. Vi vet også at mange kunder gjerne vil kjøpe norske varer og at de ønsker seg priskrig på grønnsaker. Det lytter vi selvsagt til. Da er det også ekstra gøy når tallene viser at kampanjen virker, og at kundene våre tar sunnere valg i butikk", sier Bjørkøy.
Det er sjette gang Kiwi kutter momsen på sunnere varer, og sist kjeden kuttet prisene på frukt og grønt økte salget med 23 prosent.
"Vi har sett det flere ganger før, og nå ser vi det igjen. Jo billigere den sunne maten er, jo mer spiser vi. Vi har også fått mange hyggelige tilbakemeldinger fra kundene våre. Dessuten vet vi at hver gang vi gjør noe slikt, følger ofte konkurrentene våre etter. Det er vi glade for, for da blir den sunne maten billigere for alle", sier Kiwi-sjefen.