Adidas har nettopp kommet i sterk motvind etter å ha samarbeidet med toppmodellen Bella Hadid og ber nå om unnskyldning. Det skriver New York Post
Årsaken til shitstormen er at Bella Hadid er halvt palestinsk på sin fars side og tidligere har uttalt seg «anti-israel» og er tilhenger av det palestinske hjelpearbeidet.
Trekker i trådene til massakren i München
Det som gjør denne kampanjen varm for debatt er at det er en olympisk joggesko-kampanje til ære for SL72-skoen. Dette er knyttet til massakren i München 5. september 1972, da åtte medlemmer av den palestinske terrororganisasjonen Black September brøt seg inn i Münchens olympiske landsby.
Her angrep de den israelske delegasjonen, tok 11 inkludert israelske idrettsutøvere og trenere som gisler og stilte ulike krav for å løslate dem i live.
Det pågikk forhandlinger gjennom dagen mellom tyske myndigheter og terrorgruppen, men uten noen løsning. Tyske myndigheter planla en redningsaksjon på flyplassen i Fürstenfeldbruck, hvor terroristene og gislene skulle fraktes med helikopter.
Redningsaksjonen gikk imidlertid fryktelig galt, og alle de 11 israelske gislene, fem av de åtte terroristene og en tysk offiser ble drept.
Adidas beklager
I denne forbindelse ga Adidas en offentlig unnskyldning: "Vi er klar over at det er koblinger til tragiske historiske hendelser - selv om disse er helt utilsiktede - og vi beklager enhver forstyrrelse eller nød," uttaler Adidas, og legger til at de som et resultat vil revidere resten av kampanjen.
Det var imidlertid ikke klart hvilke endringer som ville bli gjort. Men andre reklamebilder med Adidas merkeambassadører, inkludert den franske fotballspilleren Jules Koundé, den amerikanske rapperen A$AP Nast og den kinesiske modellen Sabrina Lan, forblir online.