Volkswagen, den tyske bilgiganten, vurderer nå å stenge fabrikker for første gang på 36 år, og det er også første gang de vurderer å gjøre det i sitt hjemland Tyskland.
Tilbake i mai 2023 advarte selskapets finansdirektør, Arno Antlitz, om at Volkswagen kun hadde to til tre år på seg til å tilpasse seg den økende konkurransen fra utlandet, spesielt fra Kina. Denne advarselen ble nylig forsterket, da tidsrammen ble redusert med ett år.
– Vi har fortsatt ett år, kanskje to til å snu situasjonen. Men denne tiden må brukes godt, uttalte Arno Antlitz på et allmøte i Wolfsburg i forrige uke.
Han påpekte også at selskapet over tid har brukt mer penger på VW-merket enn det de har klart å generere av inntekter, noe som han understreket som uholdbart i lengden.
Elektrifisering og et svekket marked i Kina Europas største bilprodusent skaper nå uro i bilindustrien med potensialet for å stenge fabrikker i Tyskland, noe som aldri før har skjedd i Volkswagens historie.
De viktigste utfordringene for selskapet er godt kjent: Det kinesiske markedet har blitt svakere, og overgangen til elektriske biler har gått tregere enn forventet.
Ifølge Reuters, som har snakket med sju kilder i VW, har det dukket opp nye bekymringer som forverrer situasjonen. Den første handler om asiatiske bilprodusenter som Byd, Chery og Leapmotor. Dersom EU innfører høye tollsatser på elektriske biler fra Kina, kan disse selskapene fremskynde sine planer om å etablere fabrikker i Europa.
En annen bekymring er Volkswagens nylige priskutt på sine biler, som påvirker selskapets lønnsomhet. Priskuttene har også fått ledelsen til å stille spørsmål ved hvor bærekraftig det er å drive produksjon i et land med så høye kostnader som Tyskland.
Volkswagen har ikke kommentert priskuttene, men Cole Smead, administrerende direktør i Smead Capital, en av selskapets største eiere, uttrykte skuffelse over Volkswagens resultater. Han mener det er urealistisk å opprettholde produksjonen i Tyskland når etterspørselen er så lav.
Rabattene som selskapet har innført undergraver også deres langsiktige mål om å kutte kostnader med 10 milliarder euro innen 2026.
Fallende overskudd Volkswagens personbildivisjon har opplevd en kraftig nedgang i inntjeningen. I andre kvartal i år var overskuddet bare 0,9 prosent, ned fra 4 prosent i første kvartal. Til sammenligning hadde Renault og Stellantis et overskudd på henholdsvis 8,1 og 10 prosent i samme periode.
Selskapets inntekter fra Kina, som er Volkswagens største marked, har nesten blitt halvert over det siste tiåret. I 2022 tjente selskapet 2,6 milliarder euro fra det kinesiske markedet, men det er forventet at dette vil øke til 3 milliarder innen 2030.
Sammenfattende står Volkswagen foran store økonomiske utfordringer, og tiden er knapp for å tilpasse seg de raske endringene i bilindustrien.