Årsaken er at den nye veien bygges delvis med gjenbruksmaterialer av eksisterende vei som skal redusere kostnader, klimagassutslipp og arealbeslag.
Derfor har Nye Veier nå lagt frem et forslag om at farten på E18 mellom Kragerø og Bamble skal senkes.
Forslaget møter motstand både fra politikere og naturvernere.
Fokus på miljø
Det er full fart i utbygningen av E18 på Sørlandet.
På strekningen mellom Kragerø og Bamble vil fokus på å redusere kostnader og ta vare på miljøet bety at farten kan bli satt ned fra opprinnelig tenkt 110 km/t til 100 km/t.
"Valget om å gjenbruke den nåværende veikorridoren er fornuftig samfunnsøkonomi. Noen vil kanskje mene at fartsgrense 100 km/t ikke blir en moderne vei. Det er ikke vi enige i", sier Stian Blindheim, prosjektleder i Nye Veier i en pressemelding som siteres av Teknisk Ukeblad.
Den nye motorveien på 17,5 kilometer skal delvis følge dagens trasé, med en gjenbruksgrad på opptil 100 prosent i Bamble og 30 prosent i Kragerø. Dette kan redusere klimagassutslipp med 30–50 prosent på visse strekninger.
Håpløst!
Planen møter motstand fra flere hold.
"Det provoserer meg at vi skal bygge en vei med dårligere standard", sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp), som også sitter i kommunestyret i Bamble kommune, til Nettavisen.
Han er oppgitt over planene til Nye Veier, og viser til at fartsgrensen er 110 km/t nesten hele veien på ny E18 som bygges gjennom Vestfold og Telemark.
"Jevn fart er viktig! Dette er håpløst", legger han til.
Han mener at det er et feilgrep å bygge en vei som er underdimensjonert, og frykter at det å bygge en vei som han mener ikke er bygget for fremtiden, vil bety at man må bygge en helt ny vei igjen om noen år.
Vil ha enda lavere fartsgrense
Heller ikke Naturvernforbundet er fornøyd, men det er av en helt annen grunn. De hadde sett for seg at veien var smalere og hadde enda lavere fartsgrense.
"Det er skuffende at Nye Veier ikke har villet se på et alternativ med 2/3-felt og fartsgrense 90 km/t", sier Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet til Teknisk Ukeblad.