Den nye sosiale plattformen kommer fra det norske selskapet Hudd.
Målet er at appen skal styrke fellesskap og ekte relasjoner, med et særlig fokus på nærmiljøet, og plattformen har samlet både feed, chat, grupper og kalender på ett sted.
Som en norsk utfordrer til etablerte plattformer som Facebook og X, tilbyr Hudd et helt nytt verdiforslag, designet for trygghet, lokalt engasjement og positiv samhandling, skriver selskapet i en pressemelding.
Vil fjerne negativitet
Det norske selskapet bak appen håper at Hudd skal fjerne misinformasjon og negativitet fra sosiale medier, og håper på å kunne bli et reelt alternativ til de større fellesskapene i for eksempel Facebook, Snap og X.
"Vi lever i en tid der informasjon flyter fritt, men det betyr ikke nødvendigvis at sannheten eller positiviteten når fram. Hudd er en motvekt til negativiteten i sosiale medier", sier Tarjem, grunnlegger av Hudd og legger til:
"Vi har ingen algoritmer som belønner konflikt, ingen annonser som stjeler oppmerksomheten din, og alle brukerne må identifisere seg med Vipps for å sikre trygghet."
Han har utviklet mediet fordi han var lei av å oppleve negativitet, manipulering og avhengighetsskapende mekanismer i de eksisterende sosiale plattformene.
Ni forskjeller
Videre ramser selskapet opp ni ting som gjør appen deres annerledes:
Kun ekte brukere - Alle brukere må identifisere seg med Vipps og bruke sine ekte navn.
Fokus på nærmiljøet - Hudd gir deg en lokal nyhetsfeed, med oppdateringer fra venner og naboer i ditt eget nabolag.
Ingen avhengighetsskapende algoritmer - Appen viser kun innhold fra dine venner og nabolag, uten manipulerende algoritmer.
Kronologisk nyhetsstrøm - Alt innhold vises i kronologisk rekkefølge, uten favorisering av innlegg.
Ingen støyende reklame - Hudd er reklamefri – ingen bannerannonser forstyrrer opplevelsen.
Full personvernkontroll – Du har full kontroll over hva du deler og med hvem.
Positivt fellesskap – Hudd setter klare regler for oppførsel, med fokus på positivitet og respekt.
Oppdag nabolaget ditt – Utforsk et unikt nabolagskart som setter deg i kontakt med naboer, lokale arrangementer, bedrifter og mer.
Hudd kommer fra Hood
Navnet Hudd er norsk slang av "hood" – som i neighborhood.
"Hudd handler om å ta tilbake kontrollen. Om å tilby et alternativ som faktisk er sosialt – slik sosiale medier var ment å være. Et medie som fremmer ekte forbindelser, fellesskap og en trygg og positiv digital hverdag. Det er Hudd", sier Tarjem