Forbrukerne raser mot Rema og Kiwi: - Føler oss lurt

20/10/2024 13:00

Christina Amundsen

NYHETER
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Kunder føler seg lurt etter at Rema 1000 og Kiwi har økt prisene kraftig, kun få dager etter at Rema vant Nettavisens pristest. Dette har satt sinnene i kok.

Har økt med 67%

Rema 1000 vant nylig Nettavisens pristest, men bare dager etter ble varene som bidro til denne seieren mye dyrere.

Prisene på enkelte varer har økt med opptil 67 prosent, mens Kiwi fulgte etter med egne prisjusteringer.

Kiwis lettsaltet torsk steg fra 100 til 149,50 kroner per pakke, med forklaringen at en kampanje var over. Både Rema 1000 og Extra har gjort lignende prisøkninger.

Fikk milliardbøter

Professor Bent Sofus Tranøy spekulerer i om dagligvarekjedene bevisst holder prisene så like som mulig, noe Konkurransetilsynet har advart mot. I august fikk Norgesgruppen, Rema 1000, og Coop milliardbøter for ulovlig prissamarbeid, og det ble forbudt å systematisk skanne varer hos konkurrenter, skriver Moss Avis.

Saken har utløst sterke reaksjoner blant Nettavisens lesere i etterkant av kåringen, hvor flere uttrykker mistillit til dagligvarekjedene.

En leser kommenterer: "Godt det ikke er langt til Strømstad", mens en annen beskriver kjedene som "falske" og anklager dem for å manipulere prisene.

Mange lesere mener at de store kjedene utnytter sin markedsmakt for å tjene store summer på bekostning av forbrukerne.

Noen forbrukere, som Aina Larsen Grude, har valgt å handle hos lokale og uavhengige butikker for å unngå det hun ser som kjedenes maktmisbruk. Flere foreslår politiske tiltak som strengere reguleringer og redusert toll for å motvirke det de opplever som svindel.