Regjeringen bruker over en halv milliard kroner på gebyrkutt i sitt budsjettforslag.
"Alle overprisede gebyrer blir borte", sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til NTB.
Næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) stemmer i:
"Vi rydder rett og slett opp i en praksis som har ikke vært bra. Den har fått skure og gå over veldig lang tid. Men nå er det stopp. Nå rydder vi opp", sier hun.
Se hvilke gebyrer som reduseres lengre nede i artikelen.
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 legges frem mandag 7. oktober, og der gjemmer det seg en positiv overraskelse for norske forbrukere.
Næringsministeren og finansministeren kan nemlig fortelle at de ønsker å fjerne en rekke høye gebyrer - tilsvarende en halv milliard kroner. Det melder NTB.
Gebyrer for offentlige tjenester skal som prinsipp ikke være høyere enn kostnaden ved å levere dem. Men Riksrevisjonen har i en årrekke kritisert skiftende regjeringer for overprisede gebyrer.
Disse gebyrene kuttes
Flere gebyrer kuttes hos blant annet Vegvesenet og Brønnøysundregistrene.
Finansministeren utdyper:
"Det største enkeltkuttet er det som kalles for «utleggsforretning». Det høres veldig teknisk ut, men det handler om de som har økonomiske problemer og hvor politiet og namsmannen skal kreve inn penger. Da har man tatt et for stort gebyr for å gjøre den jobben. Det er snakk om et kutt på 680 kroner. Men er du blakk, så er det penger du ikke har", sier han
Løsøreregisteret er et offentlig register i Norge hvor man kan registrere pant i løsøre, som for eksempel biler eller maskiner, for å sikre betaling av gjeld. Dette gebyret blir også lavere.
På trafikkant og kjøretøyområdet kan forbrukerne også se frem til betydelige kutt.
Påskiltingsgebyr kuttes fra 2000 kroner i dag til 440 kroner.
Gebyret for løyveeksamen kuttes fra 1900 kroner i dag til 1140 kroner.
Gebyret for tilsyn med fartsskriververksteder kuttes fra 13.960 kroner i dag til 8.970 kroner.
"Mange av gebyrene har egentlig rammet folk som har litt trøbbel fra før. Folk som har utleggsforretning, folk som kanskje ikke har vært på EU-kontroll, folk som har rotet litt. Og så må de betale ekstra gebyrer til staten", sier Vedum.