KIWI fortsetter sitt arbeid for folkehelsa ved å redusere prisene på over 150 fiskeprodukter, tilsvarende momsen. Dette kommer etter en suksessrik kampanje for grønnsaker, hvor priskuttet førte til økt salg og billigere sunn mat for alle.
I løpet av de siste fire ukene har KIWI kuttet momsen på et bredt utvalg norske grønnsaker, noe som har resultert i en økning på 21 prosent i salg sammenlignet med samme periode i fjor. Det skriver NorgesGruppen i en pressemelding.
Konkurrenter har også blitt tvunget til å redusere prisene, noe som har bidratt til billigere sunn mat for kunder over hele landet.
Respons Analyse gjennomførte en undersøkelse for KIWI i sommer, som viste at syv av ti ønsket en priskrig på frukt og grønnsaker. I tillegg ønsket over halvparten av de spurte en tilsvarende kampanje på fisk.
For å møte denne etterspørselen lanserer KIWI nå et priskutt på fisk som varer i fire uker. Prisene på fersk og frossen fisk, samt middagsprodukter som fiskekaker, fiskepinner og fiskegrateng, vil bli redusert med 15 prosent.
Dette er tredje gang KIWI gjennomfører en slik kampanje. I 2019, da samme tiltak ble iverksatt, økte salget av fisk med 42 prosent. I fjor høst gjentok KIWI kampanjen, og det førte til en økning på 39 prosent i fiskesalget.
Med bakgrunn i de nye kostrådene, som anbefaler 300 til 450 gram fisk i uka, ønsker KIWI å bruke pris som et virkemiddel for å gjøre det enklere for kundene å velge sunnere alternativer.
Undersøkelsen fra i sommer viser at 61 prosent mener fisk er blitt for dyrt, mens 66 prosent har valgt bort sunn mat på grunn av økonomiske årsaker. De siste årene har prisen på fisk steget kraftig, drevet av økte råvarekostnader, sterk etterspørsel og en svekket norsk krone.
KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy forklarer at priskutt på sunn mat er kjedens hjertesak. «Jo billigere den sunne maten blir, jo mer kjøper kundene. Hjertesaken vår er sunnhet til folket, og nå håper vi kundene våre vil spise masse fisk fremover,», sier han.
Priskuttet på fisk gjelder fra mandag 16. september til søndag 13. oktober, og vil omfatte over 150 fiskeprodukter, hvorav 50 varer er tilgjengelige i alle KIWIs 709 butikker. Sortimentet vil variere fra butikk til butikk, men også inkludere lokale leverandører.
Gjennom denne nye prisstrategien ønsker KIWI å sikre at alle får råd til å velge fisk – et sunnere valg som ikke trenger å koste skjorta.
Foto: NorgesGruppen / NTB