Flyselskapene har ikke rett til å ta ekstra betalt for håndbagasje, mener spanske myndigheter.
Ifølge det spanske nyhetsmediet Ser er det i alt fem selskaper som blir bøtelagt for ulovlig praksis.
Den totale summen på bøtene er på svimlende 179 millioner euro, noe som tilsvarer litt over 2 milliarder norske kroner.
Fem lavprisselskaper bøtelegges
Bøtene er ilagt for "misbrukende praksis", som å ta ekstra betalt for håndbagasje.
Det er irske Ryanair som må ta den største delen av denne boten. Selskapet må svare for 60 prosent av den totale summen, 107 millioner euro. Den omfatter også bot for å kreve ekstra betalt for å skrive ut boardingkort på flyplassen.
I tillegg til Ryanair, får britiske EasyJet, de to spanske lavprisselskapene Vueling og Volotea samt det norske flyselskapet Norwegian bøter.
Norwegian anker
Norwegians andel er på 1,6 millioner euro. Det tilsvarer 18 millioner norske kroner.
Selskapet sier til Flysmart at de kommer til å anke avgjørelsen.
"Norwegian er opptatt av å tilby trygge og rimelige reiser, og vår bagasjepolicy gjenspeiler dette. Vi mener den er i samsvar med EUs regelverk og at den er avgjørende for å kunne håndtere vekt og begrenset plass om bord, sikre passasjersikkerhet og opprettholde punktligheten. Vi er sterkt uenige i den spanske avgjørelsen, og vil følge opp saken med både EU og spanske myndigheter", sier senior kommunikasjonsrådgiver Eivind Hammer Myhre i Norwegian til flysmart24.
Langvarig prosess
Beslutningen om å bøtelegge de fem lavprisselskapene, betyr slutten på en prosess som har vart i over ett år.
Forbrukerdepartementet i Spania har lenge ment at lavprisselskapene ikke har anledning til å ta ekstra betalt for håndbagasje fordi praksisen betyr at forbrukerne ikke får et riktig bilde av prisnivået hos de enkelte selskapene.
Naturlig del av reisen
Reaksjonen fra de spanske myndighetene handler om at de mener at håndbagasje og setevalg er helt naturlig del av folks utrustning når de reiser med fly, og derfor bør inngå i billettprisen.
Disse argumentene har flyselskapenes organisasjon Association of Airlines (ALA) karakterisert som "tull".
Anker
Det er ventet at avgjørelsen om bot vil bli anket av alle de involverte flyselskapene.
Dette fordi deres organisasjon mener at en slik bestemmelse vil gjøre Spania til det eneste EU-landet med en lovgivning som tilsier at slik ekstrabetaling ikke er tillatt.