I det siste har det blitt mer vanlig at foreldre mottar meldinger fra noen som utgir seg for å være deres barn. Svindlerne forklarer ofte at de har mistet telefonen og trenger hjelp til å betale en regning.
Politiets nettpatrulje i Agder advarer nå mot denne svindelmetoden. Det skriver DinSide.
- Har du mottatt melding fra «barnet ditt» som ber om hjelp til å betale en faktura eller overføre penger? Vi har den siste tiden blitt oppmerksomme på flere tilfeller hvor svindlere utgir seg for å være et familiemedlem eller en venn, skriver politiet på Facebook og fortsetter:
- Svindlerne tar kontakt fra et ukjent nummer, og hevder at dette er deres nye nummer, eller en telefon de låner. Deretter ber de om økonomisk hjelp til for eksempel betaling av faktura/overføring av penger.
Nettpatruljen gir følgende råd for å unngå å bli lurt:
Stopp opp! Ta deg tid til å bekrefte hvem du snakker med. Ring på det gamle nummeret eller kontakt vedkommende på en annen måte.
Ikke logg inn med BankID via lenker i meldingen.
Politiets nettpatrulje i Øst politidistrikt har tidligere i år også advart mot denne typen svindel.
- Nei! Barnet ditt har ikke knust telefonen sin. Vi får stadig inn saker hvor foreldre mottar SMS fra en som utgir seg for å være deres voksne barn. «Barnet» skriver at hun/han har fått nytt telefonnummer fordi mobiltelefonen har blitt ødelagt. Forelderen blir så bedt om hjelp til å betale for telefonen fordi barnet ikke har tilgang til nettbanken via sin nye telefon.