Mange bilister frykter å få fartsbot, men samtidig er det en utbredt oppfatning at bilenes hastighetsmålere ofte viser høyere hastighet enn bilen faktisk kjører.
En ny undersøkelse viser at det er noe i den utbredte oppfatningen, men at det er store variasjoner mellom de forskjellige bilmodellene.
Ifølge Dagbladet viser en undersøkelse utført av bilorganisasjonen NAF at flere vanlige biler har et betydelig avvik mellom målt hastighet og faktisk hastighet.
Bilorganisasjonen testet en rekke populære bilmodeller – Hyundai Ioniq, BMW i3, VW Tiguan og Skoda Kodiaq – i ulike hastigheter.
Dette er det de fant ut.
Følgende biler ble målt i en hastighet på 80 kilometer i timen med en fartsmåler, men speedometeret viste noe helt annet:
Hyundai Ioniq: 75 km/t
BMW i3: 76 km/t
VW Tiguan: 77 km/t
Skoda Kodiaq: 77 km/t
I følge EUs regelverk er bilprodusentene forpliktet til å sørge for at hastighetsmålere aldri viser for lav hastighet. Det tillates imidlertid et visst avvik, som ved en reell hastighet på 90 km/t kan bety at speedometeret må vise opp til 103 km/t. Ved lavere hastigheter er avviket tilsvarende mindre.
Disse feilene er tillatt i følge EUs forskrifter:
40 km/t: Opp til 48 km/t
50 km/t: Opp til 59 km/t
70 km/t: Opp til 81 km/t
90 km/t: Opp til 103 km/t
110 km/t: Opp til 125 km/t
NAF anbefaler sjåfører som ønsker å vite bilens eksakte hastighet å bruke GPS-målinger. Dette krever imidlertid at GPS-en er pålitelig, noe som ikke alltid er tilfelle.