Elbilene har for alvor inntatt veiene, og her i Norge er vi foregangsland. I fjor var 90 prosent av alle nye biler som ble kjøpt her til lands, en elbil.
Derfor er det ikke så unaturlig at mange også ser for seg at Norge kan være fremst i testen av elfly til kommersiell flydrift. Kan det bli like stort?
Det er ihvertfall det Avinor ser for seg når de nå sørger for at den nødvendige infrastrukturen kommer på plass.
For første gang i norsk luftfartshistorie, lyser Avinor nå ut en anbudskonkurranse for å levere hurtigladere til elfly.
Det haster med å få på plass hurtigladerne, for allerede til høsten 2025, planlegges de første testflyvningene med et elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen.
Testflyvninger
I april 2024 inngikk Avinor og Luftfartstilsynet et samarbeid om å etablere Norge som en internasjonal testarena for null- og lavutslipps luftfart. Avinors rolle i dette arbeidet er å legge til rette for infrastrukturen på flyplassene og i luftrommet
"I dag finnes det ingen ladere til fly på Avinors flyplasser. Bruk av batteri som energibærer i fly er fortsatt en ny teknologi, men det er likevel mange elektriske fly under utvikling. Avinor forventer at det i løpet av de neste årene vil bli sertifisert flere ladbare fly slik at ladebehovet for luftfartøy vil øke de neste årene", sier Anders Kirsebom, fungerende konsernsjef i Avinor.
Testflygningene vil være cargoflygninger uten passasjerer, skal gjøres med flyet ALIA fra den amerikanske flyprodusenten BETA og flys av Bristow Norge. Flygningene vil først skje på Stavanger lufthavn, Sola, før flyvninger mellom Sola og Bergen lufthavn, Flesland begynner noe senere.
Håper å få norske selskap på banen
I dag finnes det få tilgjengelige hurtigladere for fly på markedet. Samtidig skal Avinor anskaffe en lader med CCS-plugg, som vil si at vanlige billadere både teknisk og i teorien kan brukes til å lade fly.
"Avinor ønsker å involvere den norske leverandørindustrien og få flere ladeaktører på banen gjennom testarena-prosjektet. Elektrifiseringen av bilparken i Norge har bidratt til at norske aktører innenfor lading har designet mange innovative løsninger for lading av ulike kjøretøy. Avinor håper å se den samme innovasjonsevnen i denne anskaffelsen, og at vi mottar mange tilbud, selv om ingen har en ferdig løsning i dag", sier Kirsebom.