Åtte måneder etter konflikten mellom Freia (og eier Mondelez) og Nidar (og eier Orkla) skjøt fart, og sistnevnte stevnet Freia-eieren for å legge seg for tett opp til Statos-blåfargen med sin nye boble-sjokolade, har partene landet på en løsning.
Rettsaken, som fant sted i midten av april, varte i tre dager og førte til en dom den 7. juni. Dommen ga Orkla medhold på alle punkter, noe som bekreftet at «Stratos-blå» ble ansett som et godt innarbeidet varemerke i markedet. Så gjenstod det å finne ut av hva som skulle skje med Freias sjokolade, og nå har partene kommet til enighet med et forlik.
Nå melder Freia-eieren ut at de gjør store endringer. Du finner svaret lengre nede i artikkelen.
Foto: Mondelez / Jakob Østheim.
Blir gul
Freia Boble melkesjokolade endrer design og blir helt Freia-gul, skriver Mondelez i en pressemelding.
"Når vi gjennom forliket med Orkla ble enige om å endre fargen på pakningen på Boble, velger vi å gå til kjernen av vår fargeidentitet og gjøre den helt Freia-gul. Gulfargen er den samme som forbrukerne kjenner fra før og som er sterkt tilstede på plateporteføljen", Sølvi Grana Slotte, markedsdirektør i Freia.
"Jeg mener dette beviser vår sterke designarkitektur", sier hun.
Nest mest solgte sjokolade
Freia Boble har siden lanseringen i september i fjor blitt Norges nest mest populære sjokolade, bare slått av klassikeren Freia Melkesjokolade.
-Vi er utrolig stolte av mottakelsen Boble har fått hos norske sjokoladespisere, og smaken og kvaliteten blir den samme selv om pakningen blir litt mer gul, sier Grana Slotte.
De første Boble-platene med det nye designet blir å finne i butikk i løpet av september.