Den kinesiske nettbutikken Temu har tatt både Danmark og resten av Europa med storm.
Deres brede utvalg til billige priser har gjort dem ekstremt populære, og appen deres er også i skrivende stund den nest mest nedlastede i appbutikken.
Kjedet har imidlertid ikke bare vært i medvind.
De har vært i søkelyset ved flere anledninger for manglende overholdelse av sikkerhetsstandarder og lovgivning.
I vårt naboland, Danmark, har miljøvernminister Magnus Heunicke (Det sosialdemokratiske partiet) nylig oppfordret danskene til å unngå Temu.
Og nå er det surt igjen.
Temu er under kraftig kritikk fra 17 europeiske forbrukerorganisasjoner som har anmeldt selskapet for brudd på EUs Digital Services Act (DSA).
Det skriver NRK.
Klagen følger påstander om at Temu bruker manipulerende markedsføringsteknikker og tilbyr utilstrekkelig forbrukerbeskyttelse.
Ifølge Forbrukerrådet, som sammen med Forbrukerrådet Think er en av klageorganisasjonene, bruker Temu manipulerende midler som anses som ulovlige etter europeisk lov.
Aggressiv markedsføring på TikTok
En annen betydelig kritikk er Temus' markedsføring på sosiale medier som TikTok, som mange unge bruker.
Den svenske forbrukerforeningen, den svenske forbrukerorganisasjonen, uttrykker bekymring for at barn og unge enkelt kan opprette en konto på Temu uten noen form for aldersbekreftelse. Generalsekretær Johanna Hållén bemerker at Temu hevder at barn ikke bruker plattformen, men det er ingen alderskontroll, noe som åpner døren for at unge enkelt kan få tilgang.
Forbrukerrådet har pekt på flere problematiske sider ved Temus' praksis, blant annet at plattformen ikke gir tilstrekkelig informasjon om de mange selgerne som opererer der.
I tillegg er det også et problem at Temu bruker manipulerende design for å få forbrukerne til å kjøpe mer og gjøre det vanskelig å lukke kontoen.
Gjør et stort overskudd
Temu, som doblet overskuddet fra 2022 til 2023 til rundt 85 milliarder norske kroner, avviser anklagene og hevder de tar rapporten på alvor.
I en e-post til svenske Aftonbladet erklærer Temu at de er forpliktet til åpenhet og full overholdelse av alle gjeldende lover og forskrifter. Temu har lyttet til tilbakemeldinger fra kunder, regulatorer og forbrukergrupper og har aktivt tilpasset sin tjeneste til lokal praksis og preferanser.
Til tross for Temus' forsikringer om å overholde loven, har forbrukerorganisasjoner fortsatt presset for å sikre at plattformen oppfyller de høye standardene for forbrukerbeskyttelse som kreves av EU-loven.
De håper at den kollektive innsatsen vil resultere i bedre beskyttelse for europeiske forbrukere og mer rettferdig online handelspraksis.