Mange nordmenn kjenner godt til Twist, og det er kanskje ikke så overraskende. Produktet har eksistert siden 1958, da det ble lansert med hele 18 forskjellige biter. Siden den gang har flere biter blitt byttet ut.
De fleste har nok en personlig favoritt i Twist-posen, den biten de alltid går for først. Men har du noen gang lagt merke til at noen av bitene har forskjellig emballasje? DinSide lurte på hvorfor dette er tilfellet og kontaktet Øyvind Olufsen, kommunikasjonssjef i Freia, for å få en forklaring.
Selv om flertallet av Twist-bitene er pakket inn i plast, har Lakris og Nøtti en annen type innpakning. Olufsen forklarer at det er to hovedårsaker til dette.
- Den ene er at konsistensen på de ulike bitene krever noe ulik innpakning for å holde de ferske og gode, sier han til DinSide og fortsetter:
- Den andre er at ikke alle bitene lages på samme fabrikk.
Denne Twist-biten er nordmenns klare favoritt
I tillegg delte kommunikasjonssjefen en innsikt i hvilken Twist-bit som er mest populær blant nordmenn. Data fra løsvekt-salget i Freias butikk på Karl Johan avslører at bananbiten topper listen.
- Den mest populære biten i løsvekt er banan. Om det skyldes at banan er biten som flest liker, vet vi ikke. Det kan også skyldes at de som liker banan virkelig liker banan og kjøper veldig mye av den, forklarer Olufsen.
Banan-biten ble introdusert i Twist-posen i 1967, men ble fjernet i 2000. Etter påtrykk fra dedikerte Twist-fans, gjorde den comeback i 2006 med en ny innpakning.