Ny Mars-oppdagelse: Grønn glød overrasker astronomer

09/08/2024 11:00

Sofie

Astronomer har lenge mistenkt det, men kan nå endelig bekrefte det.

Om natten lyser himmelen nær polene til Mars grønt. Denne grønne gløden er gode nyheter for astronauter.

Den grønne gløden er så sterk at astronauter – og for eksempel rovere – nær polene kan navigere med letthet om natten på den ellers mørke planeten. Dette fremgår av Nature Astronomy.

Men hvor kommer denne mystiske grønne gløden fra? Historien begynner på dagsiden av Mars, der CO2-molekyler virvler rundt i atmosfæren. Når sollyset treffer disse molekylene, får de så mye energi at de deler seg. Dette skaper lysende oksygenatomer.

– Disse oksygenatomene blir så plukket opp av vinden og transportert til den mørke siden av planeten, hvor de reagerer med hverandre og skaper den grønne gløden, sier Lauriane Soret, en av forskerne bak studien, ifølge Scientas.

Dette er første gang denne "nattgløden" har blitt observert innenfor det synlige lysspekteret. Tidligere har gløden kun blitt sett i infrarødt lys. i 2020 ble de glødende oksygenatomene først observert i atmosfæren av Trace Gas Orbiter (TGO), men så var det på dagsiden av Mars. Så nå er det kjent hvordan disse oksygenatomene fortsetter sin reise.

Ett skritt nærmere landing på Mars

Oppdagelsen av nattgløden på Mars er av stor vitenskapelig verdi, da den forteller oss noe om de atmosfæriske prosessene som foregår på den røde planeten.

Det gjør det mulig å gjøre bedre forskning i vanskelig tilgjengelige områder av Mars atmosfære og undersøke mengden oksygen i atmosfæren. Det kan også si noe om hvordan sollys og solvindene fungerer nøyaktig.

Videre er forskningen viktig for endelig å kunne lande på den røde planeten. Hovedforskeren, Jean-Claude Gérard, er veldig fornøyd med resultatene: "Disse observasjonene er uventede og interessante for fremtidige turer til Mars."

Atmosfærens tetthet har en direkte effekt på hvor godt en fallskjerm fungerer og hvor mye luftmotstand satellitter opplever når de beveger seg gjennom Mars-atmosfæren.

Endelig kan mennesker – når de er klare til å besøke den røde planeten – også dra nytte av dette fenomenet.