Verdens største isfjell er nå på vei for første gang på over tre tiår, meldte forskere i slutten av november i fjor. På nesten 4000 kvadratkilometer er det antarktiske isfjellet A23a omtrent tre ganger så stort som New York City.
Siden isfjellet brøt av fra Filchner-Ronne-isen i Vest-Antarktis i 1986, har isfjellet - som en gang huset en sovjetisk forskningsstasjon - stort sett vært strandet etter at basen ble sittende fast til gulvet i Weddellhavet.
Men nå er ting annerledes. Satellittbilder har vist isfjellet - som veier nesten en billion metriske tonn - som driver forbi nordspissen av den antarktiske halvøya, hjulpet av sterk vind og strøm.
Sjeldent syn
Det er sjeldent å se et isfjell av denne størrelsen bevege seg, sa British Antarctic Survey-glasiolog Oliver Marsh, og det er grunnen til at forskere har fulgt nøye med på banen.
Etter hvert vil det kolossale isfjellet sannsynligvis bli ført inn i den antarktiske sirkumpolare strømmen.
Dette vil føre den mot Sørishavet på en rute kjent som 'isfjellsgate', hvor andre av sitt slag blir funnet gyngende i mørkt vann.
Hvorfor isfjellet begynte å bevege seg er fortsatt ukjent.
Verdens eldste isfjell
"Over tid ble den sannsynligvis tynnere og fikk litt ekstra oppdrift som gjorde at den kunne løfte seg fra havbunnen og bli presset av havstrømmer," sa Marsh. A23a er også et av verdens eldste isfjell.
Det er mulig at A23a igjen kan gå på grunn på South Georgia Island. Det ville utgjøre et problem for dyrelivet i Antarktis.
Millioner av seler, pingviner og sjøfugler hekker på øya og søker fôr i vannet rundt. Den gigantiske A23a kan kutte av denne tilførselen.
Kan ødelegge på havbunnen
I 2020 utløste et annet gigantisk isfjell, A68, frykt for at det ville kollidere med Sør-Georgia, ødelegge livet i havet på havbunnen og kutte tilgangen til mat. En slik katastrofe ble til slutt avverget da isfjellet brøt opp i mindre biter - og det er også en mulig slutt for A23a.
Men "et isfjell av denne størrelsen har potensial til å overleve lenge i Sørishavet, selv om det er mye varmere, og det kan nå lenger nord mot Sør-Afrika hvor det kan forstyrre skipsfarten," sa Marsh.