Det er ingen overdrivelse å si at alle amerikanere kjenner logoen, og den har også blitt verdensberømt blant annet gjennom kunst. Nå vil den 150 år gamle mat-, drikke- og snacksprodusenten gjøre en forandring for å tilpasse seg dagens marked.
Campbell's Soup ble et ikonisk symbol i kunsten takket være Andy Warhol, en av de ledende figurene innen popkunst. I 1962 skapte Warhol en serie malerier kalt "Campbell's Soup Cans", som besto av 32 lerreter, hvert av dem med et bilde av en Campbell's suppeboks. Denne serien ble et av Warhols mest kjente verk. Ved å ta noe så dagligdags som en suppeboks og presentere det som kunst, utfordret Warhol tradisjonelle oppfatninger av hva som kunne anses som kunst
Ifølge kunstkritikere reflekterte Warhols bruk av Campbell's suppeboks popkunstbevegelsens interesse for masseproduksjon og kommersielle produkter. Han så på suppeboksene som symboler på amerikansk forbrukerkultur og masseproduksjon.
Fjerner "suppe" fra logoen
Men for amerikanere flest handler suppeboksen mest om kjapp og enkel ferdig-mat.
Selskapet bak de kjente suppe-boksene produserer også en rekke andre matvarer, drikkevarer og snacks, og ønsker nå at merkevaren skal reflektere hele sortimentet deres . Derfor har de besluttet å fjerne ordet "soup" fra logoen.
Det er en "subtil men viktig endring", sa selskapets direktør, Mark Clouse, i en uttalelse i forrige uke.
Et bredt sortiment
Cambell har i mange år også stått bak en lang rekke produkter som Prego-saus og Goldfish-kjeks. Tidligere i år kjøpte selskapet Sovo Brands, produsenten av Raos pastasaus.
Endringen av navnet forventes å bli endelig i en aksjonær-avstemning i november.
Campbell er langt fra det første firma som har gjort en tilsvarende navneendring. For eksempel har Dunkin Donuts forkortet sitt navn til bare Dunkin, Dominos Pizza heter nå bare Dominos, mens ingen lenger bruker det tidligere fulle navnet på kylling-junkfood selskapet KFC.
Foto: Campbell´s