Det er utrolig hvor mange barnefamilier som foretrekker jordbærsyltetøy fra klemmeflasker, ettersom det er et populært valg blant de små.
Flaskene fra produsenter som Lerum har ofte sjarmerende små slagord som «Klem til søtnosen» eller «Klem til godguten», noe som gjør produktet ekstra appellerende.
Men bak den søte innpakningen skjuler det seg en overraskelse – sukkerinnholdet er skyhøyt.
Ernæringsfysiolog Tine Sundfør, som har omfattende forskningserfaring innen overvekt og en doktorgrad fra Universitetet i Oslo, kritiserer produktet sterkt. Hun mener at syltetøyet inneholder unødvendig mye sukker og er et dårlig valg, spesielt når det er rettet mot barnefamilier. Det melder TV2.
Matinfluencer og trebarnsfar Kristoffer Gregersen deler hennes bekymring. Han synes det er forbløffende at slike produkter med så høyt sukkerinnhold markedsføres til barn.
Skyhøyt sukkerinnhold
En nærmere titt på markedet viser at flere kjeder tilbyr slike produkter, inkludert Lerum, Nora og Coop. Alle disse har et bærinnhold på rundt 40 %, men sukkerinnholdet overstiger dette i mange tilfeller.
For eksempel har Nora-syltetøyet hele 44 gram sukker per 100 gram, mens Coop og Lerum ligger rett bak med henholdsvis 43 gram og 42,6 gram sukker. Det er verdt å merke seg at en del av dette sukkeret er naturlig til stede i bærene, men mye er tilsatt.
Kan bli ulovlige
Ifølge Mattilsynet kan disse syltetøyene snart bli ulovlige i Norge på grunn av nye EU-regler som krever høyere bærinnhold i syltetøy.
Regelverket, som ble vedtatt i mai, krever at syltetøy skal inneholde minst 450 gram bær per kilo. Dette vil ikke bare bidra til sunnere matvaner, men også støtte fruktindustrien i EU.
Noen produsenter har allerede begynt å tilby syltetøy med lavere sukkerinnhold. Nora har for eksempel lansert en variant med bare 27 gram sukker, som er betydelig lavere enn den opprinnelige versjonen.
Denne selges i lavpriskjeden Extra, men tilbys foreløpig ikke hos større aktører som Kiwi og Rema 1000.
Ernæringsfysiolog Tine Sundfør synes det er uforståelig at slike sunnere alternativer ikke er mer tilgjengelige, da det burde være lettere for forbrukerne å velge et sunnere produkt.
Hun peker også på at sukkerholdige produkter er billigere å produsere, siden bær er dyrere enn sukker. I en tid hvor mange er opptatt av pris, er det ikke overraskende at det rimeligere syltetøyet med mer sukker selger best.
Artikkelen fortsetter under bildet
Foto: Produsentene
Ny strategi for forbedring
Lerum, som har produkter hos Kiwi og Meny, har også tidligere lansert en klemmevariant med mer bær og mindre sukker. Men den ble raskt tatt av markedet på grunn av lavt salg. Nå jobber selskapet med en ny variant med lavere sukkerinnhold, som planlegges lansert i 2025.
Det gjenstår å se om lavpriskjedene som Kiwi og Rema 1000 vil ta inn syltetøy med lavere sukkerinnhold, ettersom tidligere forsøk ikke har fått stor oppslutning blant kundene. For mange av disse kjedene er det kundens etterspørsel som bestemmer hvilke produkter som får plass i hyllene.
Til tross for utfordringene med å tilby sunnere alternativer, er lavpriskjedene klare for å tilpasse seg de nye EU-reglene. Flere har allerede lansert varianter med 80 % bær og kunstig søtning som et forsøk på å redusere sukkerinnholdet uten å kompromittere smaken.
Lerum kan også skryte av å ha redusert sitt totale sukkerforbruk med 840 tonn siden 2019, og de har planer om å kutte det ytterligere i fremtiden.