Kritikk mot Rema 1000: Krever større satsing på norske råvarer

12/03/2025 15:01

Hanne

NYHETER
foto: privat
Seks av åtte tilbudsvarer er hentet fra utlandet.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Den selvutnevnte norsketarianeren Dordi Boksasp Lerum har lenge engasjert seg for økt bruk av norske matvarer. Etter å ha levd på norskprodusert mat i over ett år, bruker hun sine plattformer på sosiale medier til å fremme viktigheten av selvforsyning og støtte til norsk landbruk. Nylig rettet hun kraftig kritikk mot Rema 1000, etter at dagligvarekjeden lanserte en kampanje på frukt og grønt der størsteparten av varene var importert.

Lerum reagerer spesielt på at seks av åtte tilbudsvarer i kampanjen er hentet fra utlandet, selv om mange av dem kan produseres i Norge. Hun mener dette viser en manglende forståelse for hvor viktig det er å styrke norsk matberedskap, spesielt i en tid preget av usikkerhet og internasjonale konflikter.

Det skriver TV2.

Bekymret for Norges lave selvforsyning
Ifølge Bama, som leverer frukt og grønt til Rema 1000, er 65 prosent av produktene importert, mens kun 35 prosent er norskproduserte. Spesialrådgiver Arne Bardalen ved Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) peker på at Norge har en av de laveste selvforsyningsgradene i verden, med kun 39 prosent av matens energibehov dekket av norske produkter.

Dette betyr at over 60 prosent av kaloriene vi inntar kommer fra importert mat, noe som gjør landet sårbart for geopolitiske konflikter, klimaendringer og kriser i forsyningskjedene. Bardalen påpeker at Norge er avhengig av at andre land både produserer og eksporterer mat til oss, samtidig som transport og handel fungerer optimalt.

Lerum mener denne situasjonen er kritisk, spesielt for urbane områder, der folk er mest avhengige av dagligvarekjedenes utvalg. Hun frykter at mangel på norsk mat kan få alvorlige konsekvenser dersom importen av matvarer blir forstyrret.

Dagligvarekjedene må ta ansvar
Lerum mener at butikkjedene har et stort ansvar i å legge til rette for at forbrukerne velger mer norsk mat. Hun understreker at det ikke er nok å promotere frukt og grønt generelt – butikkene må prioritere norske produkter når de er i sesong.

Selv har hun odel på en gård med 99 sauer, og understreker at matberedskap ikke bare handler om landbrukets fremtid, men om nasjonal sikkerhet. Hun mener at det må komme større bevissthet rundt at selvforsyning er en viktig del av beredskapen – uten mat, har vi heller ingen soldater til å beskytte landet vårt i en krisesituasjon.

Rema 1000 svarer på kritikken
Kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes i Rema 1000 forklarer at kjeden ønsker å gjøre det enklere og billigere for kundene å spise mer frukt og grønt. Den nye "25 prosent bonus på 8"-kampanjen gir store prisavslag, og hun understreker at norske varer blir prioritert når de er i sesong.

Hun påpeker at 74 prosent av Rema 1000s egne merkevarer produseres i Norge, og at de har hatt opptil 90 prosent norskandel på frukt og grønt i sesong. Likevel er det viktig for kjeden å møte kundenes etterspørsel etter importvarer som fuji-epler og kiwi.

Rema 1000 mener at deres viktigste mål er å øke det generelle forbruket av frukt og grønt, og at deres kampanjer derfor inkluderer både norske gulrøtter, norske poteter, mango og kiwi, avhengig av hva kundene kjøper mest av.

Lerum er likevel ikke overbevist, og mener at butikkjedene må ta et større ansvar for å fremme norskprodusert mat. Hun understreker at beredskap og matsikkerhet må tas på alvor, og at norske forbrukere bør være mer bevisste på hva de kjøper – for å sikre at landet blir mindre avhengig av matimport i fremtiden.