Onsdag var det i flere timer store problemer med å ringe nødnumrene, som følge av problemer hos Telenor. Feilen gjaldt mobilanrop, inkludert problemer med anrop til nødnummer.
Dette er fjerde gang over fire måneder at det er problemer med linjene.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er i gang med en utvidet tilsynsrapport for å kartlegge problemene.
Vedlikeholdsarbeid førte til problemene
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) opplyste til Stortinget torsdag at Telenor og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) arbeider med å løse problemet.
"Nødnumrene må fungere. Det skal ikke skje utfall i disse tjenestene. Det er avgjørende at folk kan nå frem til politi, brann og helse når de trenger det, slo Tung fast fra talerstolen.
Nødnumrene og politiets nummer 02800 fungerte ikke som normalt, og i tillegg var det lang oppkoblingstid for vanlige samtaler.
"Det er uakseptabelt at det som skulle være et helt ordinært vedlikeholdsarbeid, utløser alvorlige feil som setter liv og helse i fare", sa hun i følge NRK.
Nesten 1.500 samtaler tapt
Det er ikke kjent om det er gått liv tapt som følge av prolemene, men fredag ble det kjent at 1.433 samtaler fra 1.027 unike brukere ble berørt da nettet var nede onsdag.
"Vi tar tar forbehold om at tallene kan justeres i den endelige tilsynsrapporten, da vi ikke vet hvor mange av samtalene som kom gjennom etter å ha holdt linjen, eller hvor mange av de som gjaldt reelle nødsituasjoner", sa kommunikasjonsdirektør Rita Lunde Thune i Nkom til NRK.
Vurderer å ta fra Telenor monopol
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet vurdere å be nødetatene ha flere leverandører av nødnumre, slik mange andre europeiske land har eller skal få.
"Det er en av tingene vi ser på i forbindelse med tilsynet vi nå har med Telenor", sier direktør Svein Sundfør Scheie for Nkoms sikkerhetsavdeling til Digi.
I dag håndterer Telenor alle nødnummeranrop i Norge. De fleste andre europeiske land har mer enn én leverandør av nødnummertjenestene.