Reiseplanleggeren som finnes både som app og på nett, endres og får nye funksjoner.
"Nå blir reiseplanleggeren enda bedre for de reisende, med bedre kart og muligheten for å dele reisen. Det kan nok være litt uvant i starten, men funksjonaliteten i den nye reiseplanleggeren er mye bedre og gir mange flere muligheter", sier Eilif Swensen , leder for eksternkommunikasjon i Ruter.
Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Selskapet administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge ved å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem.
Dette endres
Dagens nyhet om endring i reiseplanleggeren får derfor betydning for reisende md kollektivtrafikken over hele landet.
Ruter har allerede endret funksjonene i Ruter-appen, og nå kommer nettsiden på ruter.no til å ligne mer på reiseplanleggeren i appen, både i utseende og funksjon.
"Den største endringen er nok kartet. Hvor linjen du velger er markert i kartet, og du kan se hvor kjøretøyet befinner seg på listen over stoppesteder. Avgangstidene oppdateres automatisk", sier Eilif Swensen.
Ruter.no har i underkant av 40.000 besøkende daglig, hvorav rundt 27.000 benytter reiseplanleggeren.
Lanserte abonnement-løsning
Tidligere i høst lanserte Ruter en annen ny funksjon i appen hvor det er mulig å abonere på automatisk fornyelse av 30-dagersbilletten i appen.
"Når vi spør de som reiser uten gyldig billett om hvorfor, så svarer mange at de rett og slett har glemt det. Med abonnementsløsningen er det problemet løst, og kundene slipper å tenke på billettkjøp, den fornyes automatisk", sier Robert Fjelltun, leder Kommersiell i Ruter.
Slik komer endringene til å se ut på Ruter.no:
Kilde: Ruter